Když Nadační fond Eduzměna v roce 2020 vstoupil na Kutnohorsko, začalo se v regionu intenzivně pracovat na změnách ve vzdělávání. Než ze zasazeného semínka vyrostou první plody, chvíli to trvá. My jsme si první větší sklizeň plodů naší práce užili loni a máme díky tomu radost, že činnost Centra podpory vzdělávání (CPV) Kutnohorsko má ve školách pozitivní dopad. Přibývaly a stále dál přibývají nové projekty a programy a posuny v regionálním školství určitě nejsou u konce (a snad nikdy nebudou). Ukázalo se také, že některé cesty k cíli nevedou, jak už to na neprobádaném území bývá. Ale i bloudění a slepé uličky nám pomáhají, abychom v budoucnu dokázali reagovat lépe a uměli naše služby nastavit tak, aby byly co nejužitečnější a nejefektivnější. Rok 2024 byl v každém případě plný zkušeností a my nabízíme přehled hlavních témat, jimiž jsme žili.
- Pedagogové v roli lídrů
K tomu, aby byla změna vzdělávání udržitelná, jsou potřeba lídři, kteří budou podporovat lidi kolem sebe a budou tahouny zlepšování vzdělávání v našem regionu. Snažíme se proto pomáhat jim růst.
Druhým rokem jsme ředitelům nabízeli – a stále nabízíme, dlouhodobý vzdělávací modul Ředitelská klubovna, který umožňuje ředitelům a jejich zástupcům osobnostní rozvoj v rámci uzavřené skupiny.
I v tomto roce také pokračoval – a dále pokračuje, program Pedagogický lídr, tedy dlouhodobé (až tříleté) intenzivní vzdělávání pro učitele. „Semináře na sebe hezky navazují, spousta věcí zapadá do sebe,“ říká o programu pedagožka Tereza Karlová, jedna z účastnic. Právě pedagogičtí lídři pomáhají šířit do škol změny k lepšímu.
Lídrovství se snažíme podporovat i v širším slova smyslu, například u rodičů. A pokračují i setkávání Výboru partnerství, ve kterém se radí zástupci radnic, škol i neziskového sektoru, jak rozvíjet školství v regionu.
Někteří „naši“ lídři jsou už také úspěšní v projektech, které překračují náš region, např. v Národním pedagogickém institutu nebo ve Spolku pro inovace JOB.
- Propojování škol
Z dat našeho evaluačního týmu plyne, že jedním z nejvíce oceňovaných dopadů práce CPV je propojování škol. A to jak na úrovni jednotlivců, tak na úrovni celých institucí. Příležitosti školám pomáhají hledat zejména naši regionální průvodci a platformou pro navazování vztahů jsou i námi pořádaná setkání pro vedení škol, letní škola či metodická centra. Snažíme se na školách podporovat také vznik skupin kolegiálního sdílení mezi učiteli – v poslední době se utvořily například na ZŠ Kamenná stezka nebo na ZŠ Malešov. Stejně tak nabízíme společné vzdělávání celých sboroven či pedagogů společně s rodiči. A loni se pedagogické sbory tří škol prvně vydaly v plném složení společně vzdělávat i na více dní za sebou.
Poprvé jsme dále uspořádali setkání vedoucích školních jídelen, a to hned dvě. „Z mapování potřeb vedoucích jídelen vzešlo, že jim chybí možnost naživo sdílet inspiraci i trable s ostatními vedoucími,“ vysvětluje koordinátorka nepedagogické podpory CPV Martina Pokorná, proč centrum setkání uspořádalo.
- Kroky k založení CPV
Zakládáme Centrum podpory vzdělávání (CPV) Kutnohorsko, které poskytuje systematickou podporu vzdělávání v regionu, zejména školám, ale i všem ostatním, kteří mají vliv na vzdělávání.
Centrum postupně vyrůstá z pětiletého pilotního projektu Eduzměna Kutnohorsko v úzké spolupráci s MAP Kutnohorsko.
Zakládajícími partnery organizace Centra podpory vzdělávání Kutnohorsko jsou v tuto chvíli Nadační fond Eduzměna a MAS Lípa pro venkov, jako nositel projektu MAP Kutnohorsko, a pět obcí, které byly osloveny tak, aby byly zastoupeny největší obce v regionu a zároveň zástupci těch menších. Do budoucna plánujeme přizvat ke členství i další místní partnery.
- Zapojování dětí
I v roce 2024 jsme podporovali hlas dětí ve výuce i dění na školách. Do programu Řešíme společnou výzvu se ve školním roce 2023/2024 zapojilo 13 tříd, v nynějším školním roce pak dalších 7. Malešovská základní škola se programem inspirovala pro vlastní celoškolní projekt 300 dnů radosti.
O podporu participace dětí je zájem i v regionech, do kterých se Eduzměna z Kutnohorska dál šíří. Naši lektoři Klára Kolmanová a Matyáš Grimmich tam na toto téma pořádají workshopy.
Podporujeme i starší studenty, např. formou žákovských minigrantů, které mohou sami podat a realizovat. Takto jsme pomohli pořadatelům Majálesu v Kutné Hoře nebo akci, kterou pro celou školu organizoval žákovský parlament v Uhlířských Janovicích. Pravidelně jsme se také účastnili zasedání rady školních parlamentů v Kutné Hoře, kde jsme podporovali aktivní studenty.
- Učení venku, školní zahrady a dotace
Pobyt venku má pozitivní vliv na zdraví dětí a může zároveň vést k lepší a efektivnější výuce. I proto jsme se rozhodli v aktuálním školním roce více zaměřit na učení venku a rozvoj školních zahrad.
V rámci ladění na Měsíc školních zahrad jsme pedagogy pro inspiraci vzali do Mateřské školy Větrník v Nymburce, která se zahradou zajímavě pracuje, a uskutečnili jsme také 4 setkání na téma učení venku.
V září pak vzniklo nové Metodické centrum pro učení venku, kde tento školní rok proběhnou další čtyři setkání. První z nich se konalo za hojné účasti v zahradě církevní MŠ Svatého Jakuba v Kutné Hoře. Spoluorganizovali jsme také vzdělávací workshop Pozoruj a jednej – děti v permakultuře.
„V zahradě nebo na procházce je snazší děti vyzvat, ať zkusí prostor nějak proměnit. Je důležité, aby si prožily, že i já můžu jako jednotlivec ovlivnit své okolí,“ říká Šárka Mrňáková, lektorka, která se tématu školních zahrad v CPV věnuje.
S finančním zvládnutím přestaveb zahrad, ale i s jinými projekty zároveň školám i letos pomáhala naše dotační kancelář. Ta od začátku svého působení pomohla školám získat od jiných subjektů než Eduzměny více než 22 milionů korun.
- Rovné příležitosti
V lednu loňského roku jsme se společně s partnerem Prostor+ pustili do projektu Rom Romeha, který se soustředí na podporu rodičovských kompetencí a motivace ke vzdělávání v romské komunitě. Pracujeme prostřednictvím metody Awen Amenca odzkoušené v Ostravě. Do projektu jsou zapojeny dvě romské terénní pracovnice, romská mentorka a také místní tým. Mají podpořit romské rodiny v tom, aby častěji mířily k zápisům do běžných škol a školek. Součástí projektu je i spolupráce se samotnými školami a místními sociálními službami.
„Cílem je podnítit vnitřní motivaci romských rodičů, aby viděli ve vzdělávání smysl a uvědomovali si jeho vliv na budoucnost svých dětí,“ říká Monika Seifertová, koordinátorka pro rovné příležitosti v CPV Kutnohorsko. „Tím, že v projektu pracují přímo Romové, je posilován i leadership uvnitř komunity,“ dodává.
Zároveň budujeme v regionu podpůrnou síť pro integraci Ukrajinců, jejíž prioritou je podpora integrace ukrajinských dětí a jejich rodin do české společnosti.
V rámci projektu Eduzměna a ve spolupráci s dalšími partnery v území společně usilujeme celkově o rovné příležitosti a posilování mezioborové spolupráce ve školském prostředí.
- Inspirace odjinud
Principy učící se organizace se snažíme aplikovat i na sebe a cíleně vyhledáváme inspiraci. V dubnu jsme proto spolu s třiceti osmi zástupci škol z Kutnohorska a dalších regionů zapojených do Eduzměny navštívili deset škol v Nizozemsku a zúčastnili jsme se odborných přednášek. Cílem cesty bylo načerpat poznatky v zemi, která má dobré výsledky zejména ve wellbeingu žáků a je zajímavá i způsobem organizace škol. „Dalším cílem bylo prohloubit propojení lidí z regionu,“ komentuje výjezd Ondřej Matějka, ředitel CPV Kutnohorsko.
V říjnu jsme vyrazili na studijní cestu na Slovensko zjistit, jak fungují tamní Regionální centra podpory učitelů, tedy instituce, které mají za cíl pomáhat zavádět reformu vzdělávání do praxe na regionální úrovni.
Nové zkušenosti ze zahraničí přivezli i další – koordinátorka aktivit pro rodiče Eva Kramářová se v rámci programu Erasmus+ zúčastnila v Nizozemsku projektu s názvem Soil & Soul, který byl zaměřený na komunitní přístupy, participaci a učení venku. Naše fundraiserka Gabriela Ledererová absolvovala studijní cestu do Skotska s iniciativou Partnerství 2030+ .
Stále pořádáme i oblíbené inspirativní návštěvy škol, šest se jich uskutečnilo v rámci Kutnohorska a pět napříč republikou.
- Začít spolu
Program Začít spolu umožňuje rozvoj spolupráce, komunikačních dovedností, samostatnosti a podporuje už třicet let i vnitřní motivaci dětí k učení. Víme, že má výrazné dopady na proměnu škol a školek, proto jsme učitelům MŠ nabídli intenzivní kurz Začít spolu. Měl rozsah 40 hodin a formu tří setkání, která proběhla ve třech různých školkách. Kurz pomohl například učitelkám MŠ Kácov ke změně v přístupu k dětem. „Ve třídě se proměnila atmosféra, děti jsou zaujaté tvůrčím procesem,“ shrnuje regionální průvodkyně škol Jitka Gabašová, která se na uspořádání intenzivního kurzu podílela.
Své prostory podle principů Začít spolu už přestavělo pět mateřských škol na Kutnohorsku. To velmi zjednodušeně znamená rozbití tradičního uspořádání ve stylu „všechen nábytek je u zdi a uprostřed je velký přehledný prostor, který umožňuje intenzivní dohled nad dětmi“. Nahrazují ho tematicky laděné ostrůvky, ve kterých se mohou děti za předem dohodnutých pravidel volně věnovat nějaké činnosti. Doplňují je místa k relaxaci. „Děti to vede k větší samostatnosti,“ pochvaluje si Barbora Syřinková, vedoucí MŠ Malín, která jako jedna z prvních v regionu program Začít spolu zavedla.
- Podpora zřizovatelů a rodičů
Jedním z principů Eduzměny je práce se všemi skupinami, které mají ve škole vliv na kvalitu vzdělávání – pracujeme nejen s řediteli, učiteli a žáky, ale i se zřizovateli škol a s rodiči.
Pro zřizovatele jsme v loňském roce uspořádali dva semináře s Miroslavem Hřebeckým a také tři regionální kulaté stoly.
V CPV jsme pokračovali v osvědčené tradici rodičovských kaváren, které významně přispívají ke zlepšování spolupráce mezi rodiči, školami a širším prostředím. Poskytují prostor pro diskuze o tématech, jako je formativní přístup ke vzdělávání, podpora duševního zdraví dětí či rozvoj jejich talentů. Kavárny pořádáme i přímo na školách. Společné vzdělávání je současně příležitostí k budování vztahů a posilování komunitní role školy.
Na podporu zapojování rodičů do dění ve škole cílí i naše rodičovské minigranty. Loni pomohly například rodičům z Krsovic, kteří se rozhodli postavit s dětmi krmelec a užít si společné dopoledne na téma péče o les a jeho obyvatele. Díky minigrantům rodiče připravili i oslavu čarodějnic, na které se propojily dvě kutnohorské školky, nebo uspořádali odbornou besedu.
- TDZ získaly financování od obcí a slouží jako model
Týmy duševního zdraví, které pomáhají ve školách dětem, ale i učitelům, získaly na rok 2024 finanční podporu od radnic na Kutnohorsku. Nejvyšší částkou 1,75 milionu korun přispělo město Kutná Hora, do rozpočtu se významně zapojily i další obce jako Zbraslavice, Zruč nad Sázavou nebo Uhlířské Janovice.
Nadační fond Eduzměna před čtyřmi roky vznik Týmů duševního zdraví inicioval a nyní jsou týmy součástí CPV. Ministerstvo školství zároveň schválilo jako strategický záměr, že týmy podobné těm v Kutné Hoře a Zruči nad Sázavou by měly fungovat při inovovaných Střediscích výchovné péče.
Sklizeň dopadů našich aktivit nekončí. Pilotní projekt Eduzměny pokračuje do června 2025 a pracujeme na jeho pokračování v podobě vznikajícího Centra podpory vzdělávání Kutnohorsko.
Společně se snažíme vytvářet školy, kde se děti učí s radostí a připravují se na život v moderní společnosti. Vaše podpora je klíčová pro dlouhodobou změnu vzdělávacího systému. Chcete nám pomoci podpořit budoucnost dětí na Kutnohorsku? Přispět je možné zde.
Lucie Römer
autorka textu