Dopady pěti let Eduzměny na Kutnohorsku v číslech

Po celou dobu působení Eduzměny na Kutnohorsku vám na těchto stránkách přinášíme příběhy rozvoje škol. S blížícím se koncem pilotního projektu a jeho přerodem v Centrum podpory vzdělávání (CPV) přichází možnost tyto proměny také částečně shrnout v číslech.

Spolupráce pedagogů a rozvoj metod

Projekt průběžně vyhodnocují naši kolegové z oddělení evaluace prostřednictvím nejrůznějších dotazníků, rozhovorů a fokusních skupin. Došli mimo jiné k tomu, že učitelé v regionu začali během pilotního projektu mnohem výrazněji spolupracovat, a to jak uvnitř jednotlivých škol, tak mezi nimi. Spolupráci s jinou školou začalo nebo prohloubilo 82 % škol v regionu.

 Na 17 školách vznikly nebo se dále rozvinuly skupinky pedagogů, kteří pravidelně sdílejí své zkušenosti a metody a 22 škol z regionu otevřelo své dveře nebo i výukové hodiny pro ostatní pedagogy. 13 sboroven z Kutnohorska tvořilo vizi školy společně nebo na ní pracují.

Podmínkou rozvoje škol je mimo jiné další vzdělávání pedagogů. 20 z celkových 46 ředitelů/ředitelek v regionu se účastní celoročního vzdělávacího programu CPV Ředitelská klubovna.

25 pedagogů z regionu prošlo nebo prochází dlouhodobým vzdělávacím programem Pedagogický lídr. Do značné míry se proměnily způsoby výuky.

9 expertů na školství z regionu vyrazilo s Eduzměnou v roce 2024 na vzdělávací výjezd do nizozemských škol. Na základě toho začala například ředitelka Andrea Melechová Ruthová občas vítat žáky u vchodu do školy, na několika školách začali dětem dopřávat více samostatnosti a nebo cíleněji pracovat s tichem.

Naším cílem bylo pomoci i odbřemenění ředitelů. 11 ředitelů z 42 začalo více delegovat na zástupce/ŠPP/střední management, nebo jejich pozici zřídilo. V 19 školách začali ředitelé a/nebo učitelé využívat služeb mentora.

Začít spolu

Řadu škol oslovil program Začít spolu. 14 ZŠ a MŠ zavedlo či prohloubilo svoji práci podle tohoto programu nebo se v něm dlouhodobě vzdělávají. Mateřské škole Jindice se podařilo stát se první školkou v regionu zapsanou do sítě škol Začít spolu. 7 mateřských škol také přestavělo svoje vnitřní prostory v souladu s prvky programu.

Týmy duševního zdraví

Týmy duševního zdraví provedly od svého založení v roce 2021 do března 2025 už 9 987 intervencí. Zapojilo se do nich 313 dětí, 295 učitelů a 339 rodičů.

Abychom zjistili, jakou podporu kutnohorské školy potřebují, proběhlo v roce 2020 mapování jejich potřeb. Z něj mimo jiné vzešla poptávka po pomoci v oblasti logopedie. Eduzměna vyslala do terénu „létající logopedku“, která v regionu provedla 38 depistáží. Na její činnost navázalo pravidelné logopedické metodické centrum a ve spolupráci s městem Kutná Hora i zahájení činnosti nového logopeda ve městě.

Dobré vztahy

Kromě moderních metod výuky klade Eduzměna důraz i na vztahy ve školách. 14 škol zavedlo dlouhodobé komplexní programy, které podporují dobré vztahy a klima školy (např. PBIS nebo KiVa). 7 škol z regionu zavedlo týmovou supervizi.

Nepedagogická podpora

11 škol a 2 zřizovatelé využili individuální nepedagogickou podporu, tedy například pomoc se změnou zápisu ve školském rejstříku nebo při havarijních situacích (nefunkční kotel, zajištění teplé vody) nebo při jednání se zřizovatelem. 10 škol a 3 zřizovatelé využili (od srpna 2023) služeb právníka CPV. Naše dotační kancelář pomohla 31 školám zprostředkovat dotace od dalších subjektů v celkové výši 23,5 milionu korun. 18 škol s naší pomocí žádaly o OP JAK vůbec poprvé. 

To, co Eduzměnu na Kutnohorsku odlišuje od jiných projektů usilujících o rozvoj vzdělávání, je zejména spolupráce s celým regionem a všemi školami v něm (v našem případě z 59 z 61 škol), ale také se všemi aktéry – řediteli, učiteli, žáky, rodiči, zřizovateli i dalšími partery jako jsou sociální služby či neziskový sektor. Mimo jiné  se snažíme rozvíjet spolupráci mezi školou a rodiči. Proto nás těší, že na 11 školách vznikly skupinky rodičů, kteří se aktivně zapojují do života školy.

16 škol zavedlo triády – individuální konzultace mezi učitelem, dítětem a rodiči.

16 škol zavedlo triády – individuální konzultace mezi učitelem, dítětem a rodiči. A nejméně nejméně na pěti školách nahradily školní akademie, kde jsou rodiče spíše pasivními příjemci, interaktivnější společné slavnosti na závěr školního roku.

Všechna čísla jsou aktuální k březnu 2025, přičemž pilotní projekt Eduzměny na Kutnohorsku běží do konce června 2025. Poté ale podpora škol na Kutnohorsku nekončí – pokračovat bude v rámci Centra podpory vzdělávání. Finální čísla spojená s projektem zveřejníme v listopadu 2025 na Konferenci Eduzměna.

Podrobnější informace o dosavadním využití našich služeb jednotlivými školami najdete v této brožuře.

Děkujeme všem, kdo projekt podpořili a podporují. 

Chcete i vy být naším podporovatelem a pomoci nám v naší práci. Pojďte do toho s námi. Děláme to pro děti!

CPV logo Kutnohorsko
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.