Co kdyby za vámi do školy přišel někdo jen o pár let starší, kdo ještě nedávno sjížděl podobná videa a hry jako vy, má ale dnes větší know-how, v tašce zajímavé roboty a dokáže vám blízkou řečí leccos osvětlit? A ukázal vám i vlastní školu a sdílel, jak se mu na ní studuje? Právě to je podstatou kroužku „Žižkovští ajťáci“, který vrcholí na ZŠ Žižkov za podpory Eduzměny.
O volitelný kroužek informatiky byl tak velký zájem, že škola otevřela rovnou dvě skupiny. Scházejí se každý týden a na konci dubna se v počítačové učebně parta čtvrťáků seznamuje s umělou inteligencí. Prezentuje jim ji třeťák ze Střední průmyslové školy (SPŠ) Lukáš. Po teoretickém úvodu, který mu prý napsal samotný chatbot, žáky nechá vyzkoušet si Chat GPT na vlastní kůži. „Není váš kamarád, buďte opatrní, vše, co píšete, se může někde uložit,“ instruuje své svěřence. „Žádné lumpárny, nic, co byste se neptali paní učitelky,“ dodává s úsměvem interní pedagožka, která mu v hodině asistuje.
Netrvá dlouho a čtvrťáci zkouší chatbota: „Ahoj, já hraju Fortnite, a co ty?“ zadá jeden z chlapců do klávesnice. „Ahoj, já jsem počítačový program, takže nehraju Fortnite, ale rád bych ti pomohl s jakýmkoliv dotazem,“ odpovídá počítač. Další se ptají třeba „co je to kotě?“, „poradíš mi hacky do Robloxu?“ nebo „kdy byl vynalezen první počítač?“ Děti to zjevně baví, stejně jako pozdější seznámení s prostředím DALL-E. „Na PC trávím čas rád, hraju různé hry, přišlo mi fajn naučit se i něco o tom zařízení,“ pochvaluje si kroužek čtvrťák Kuba s tím, že počítač zkoušeli i rozebrat na jednotlivé díly.
Baví mě to moc. Hlavně to, že budu umět trochu programování, předtím jsem s ním neměl moc zkušenosti.
šesťák Standa
Skupina páťáků až sedmáků paralelně diskutuje o pár místností vedle nad různými typy počítačových her. Je vidět, že lektorka Veronika, rovněž druhačka z „průmyslovky“, je insider a hry důvěrně zná. „Jak poznáte, zda jde o arkádovou hru, survival nebo strategickou?“ uvažuje s dvaceti „žižkovskými ajťáky“. Padají různé vtípky, diskuze plyne a kluci se prý těší, že si sami vlastní hru také vytvoří. Dnes mají mimo jiné naplánovat, co bude mít jejich hra za cíl a čím bude hráče motivovat. Zkusili si také další pomůcky, vedle zmiňované 3D tiskárny třeba robůtky blueboty. „Baví mě to moc,“ pokyvuje šesťák Standa. „Hlavně to, že budu umět trochu programování, předtím jsem s ním neměl moc zkušenosti,“ dodává.
Projekt také směřuje k oboustrannému propojení základní a střední školy a k inspiraci žáků k úvahám o možném technickém studiu. „Děti tak smysluplně tráví volný čas, nekoukají odpoledne jen do mobilu,“ pochvaluje si zástupkyně ředitelky ZŠ Žižkov Jana Nedvědová. „Děti se byly na průmyslovce i podívat na den otevřených dveří, seznámily se s chytrým ovládáním domu či virtuální realitou,“ vyjmenovává.
Obsah celé dnešní prezentace jsem nechal napsat chatbota. Předtím jsem nikdy neučil, ale máma je učitelka, tak když ta nabídka přišla, řekl jsem si, proč ne. S dětmi mě to baví. Učit výhledově ale nechci, kvůli omezené možnosti výdělku.
Lukáš
Ve finále jde i o aktivitu přínosnou pro lektory. „Pracovat s dětmi mě baví, jezdím jako vedoucí na tábory, doučuju a zvažuju, že bych se jednou učením živila,“ říká lektorka Veronika.
Nadační grant Eduzměna kroužek podpořil částkou 42 000 Kč z minigrantů. Tím, že aktivitu vedou studenti SPŠ, dochází k propojení a přiblížení práce základní a střední školy, případnému zvýšení zájmu o studium na škole technického zaměření.
Lucie Römer
autorka článku