Vzít do ruky mikrofon a postavit se před sál plný lidí se člověku nepoštěstí každý den. Natož když je mu devět, deset nebo třeba dvanáct let. V úterý 7. června si tento adrenalin v GASKu v Kutné Hoře vyzkoušeli žáci šesti základních škol zapojených do programu Řešíme společnou výzvu. Že děti zvládnou vést vlastní projekt a samy si ledacos zařídit ostatně zapojení školáci ukazovali celý rok.
Víc prostoru dětem
Projekt Řešíme společnou výzvu vznikl ve spolupráci Eduzměny se Společností pro kreativitu ve vzdělávání (SPKV) s cílem posílit děti ve vědomí toho, že jsou soběstačné a schopné převzít zodpovědnost za svoje učení. V průběhu školního roku si za pomoci svých pedagogů a externího mentora společně pojmenovaly nějaký problém, který je samotné, jejich třídu nebo školu trápí, a pokusily se ho vyřešit. Každý tým může využít příspěvek až 10 000 Kč na realizaci svého nápadu.
Děti se učily plánovat, stanovit jasný cíl a postupy, jak jej dosáhnout. Některé záměry nakonec neklaply, řešil se nesoulad v týmu a další problémy, i na tom se dá ale mnohé naučit. „Že první nápad není vždycky dobrý patří k životu. Je užitečné zažít si, jak se dají takové situace dál řešit,“ říká koordinátorka projektu Šárka Mrňáková. Výzvou může být program i pro učitele. „Zkusili si, jak funguje, když člověk poodstoupí a řekne si, že děti možná samy přesně vědí, co potřebují, a že mají sílu si to také zařídit,” dodává Mrňáková s tím, že projekt nabídl cestu, jak posílit vzájemnou důvěru. Že děti mnohé skutečně samy zvládnou potvrzuje například učitelka Alena Kohoutová ze ZŠ Zruč nad Sázavou. „Díky projektu navíc posílily svoji schopnost dodržet termín a mít zodpovědnost,” říká.
Do programu, jenž míří na žáky 1. i 2. stupně a na 1. a 2. ročníky středních škol a do kterého je stále možné se přihlásit, se od jeho vzniku v roce 2021 zapojilo 15 tříd z celého Kutnohorska. A právě první polovině z nich patřilo zmiňované červnové dopoledne v GASK.
Výlet i nová tělocvična
„Komu se povedlo v posledních deseti měsících vyřešit nějakou výzvu?“, zeptala se hned z úvodu setkání moderátorka Katarína Kalivodová. Odpovědí jí byl les rukou. Následovala šestice prezentací před naplněným galerijním refektářem. „Napadaly nás nejdřív různé bláznivé věci,“ otevřely tu svou třeťačky ze ZŠ Žižkov Maya a Veronika. „Tobogán z okna školy, sauna nebo eskalátor. Na ty bychom ale neměli dost peněz,“ popisovaly. Když se se spolužáky shodli, že jim nejvíc chybí možnost pozorovat ve své třídě živá zvířata, rozhodli se pořídit si dvě třídní želvičky. Zatím je prý třída krmí ovocem a zeleninou od svačiny, rozmyslet ale museli i kdo se o ně postará, až skončí školní rok: budou si je prý každý týden střídat.
Na ZŠ Kamenná stezka se zase studenti pustili do zvelebení školní tělocvičny. „Nejdřív jsme chodili po škole a fotili si věci, které by se podle nás daly vylepšit,“ prezentoval postup svojí třídy šesťák Jiří. V hlasování pak vyhrála renovace tělocvičny. Společně s školníkem odmontovali kryty z topení i žebřiny, se svým učitelem zase zašli do prodejny pro materiál. A dnes už se tělocvična zase blýská zářivými barvami. „Poprvé jsme si mohli jako třída sami říct, jak naložíme s větší finanční částkou,“ popisoval Jiřího spolužák Michal. „Pořád jsme něco počítali, moc mě to bavilo.“
Další prezentace patřily dvěma třídám ze ZŠ Zruč nad Sázavou, které se rozhodly zorganizovat si výlet do Kácova a pozvat na besedu o bezpečnosti na internetu oblíbeného youtubera Jirku Krále. Na ZŠ Palacha se zase osmáci pustili do tvorby propagačního videa školy. A sedmáci z „Palachovky“ díky projektu právě pilují muzikál, který prý bude „humornou reakcí na dobu covidu“. Hodiny hudební výchovy a slohu využili spolu se svojí učitelkou Janou Plachou ke složení textů a teď už se těší, jak koncem června zbytek školy překvapí. „Jsou v tom věku, kdy se ve třídě vytvářejí různé skupinky. Projekt nám je pomohl provázat a získat nové společné zážitky,“ pochvaluje si Plachá.
Novým zážitkem ostatně pro mnohé byly i samotné prezentace před asi dvousethlavým publikem. „Před tolika lidmi, a ještě navíc na mikrofon jsem mluvila poprvé. Bála jsem se, že se zakoktám,“ přiznává třeťačka Maya. „Ale když jsme to pak s kamarádkou zvládly, byl to fajn pocit,“ dodává. Po prezentacích dostaly třídy ještě prostor pro reflexi celého procesu společně se svými mentory a učiteli, v prostředí heren GASK a například za pomoci Dixit kartiček a kostek LEGO. Společnost LEGO Group Česká republika je koneckonců významným partnerem programu Řešíme společnou výzvu.
Dalších šest tříd bude své projekty prezentovat v refektáři GASK ve středu 15. června od 8:30.
Do projektu je stále možné se hlásit, více informací naleznete zde: Pro děti: Řešíme společnou výzvu
Díky Kutnohorským listům za návštěvu:
Projekt „Řešíme společnou výzvu“ přivedl děti základních škol do GASKu
Články na toto téma: