Prostor pro sdílení, podporu a profesní růst pedagogů
Metodická centra nabízejí prostor pro praktické, kolegiální a smysluplné profesní setkávání. Jejich náplň se liší podle tématu a cílové skupiny – typicky zahrnuje praktické aktivity, modelové lekce, sdílení příprav na hodinu, pozorování výuky s následnou reflexí nebo diskuse nad konkrétními situacemi z praxe. Témata vycházejí z potřeb učitelek a učitelů z území.
Setkání probíhají v Centru podpory vzdělávání nebo přímo ve školách, často formou návštěv výuky. Do popředí se dostává podpora neformálních skupin učitelů, kteří mají chuť spolupracovat, sdílet své zkušenosti a společně hledat cesty ke zkvalitnění výuky napříč školami i obory.
Termíny a podmínky účasti v jednotlivých metodických centrech pro školní rok 2025/2026 najdete v Kalendáři.
Zavádění nového RVP je jednou z výzev, před nimiž stojí školy v příštím období. Kromě podpory ze strany našich průvodců jsme připravili také metodické centrum zaměřené na podporu při vytváření nového ŠVP. Je určené primárně pro koordinátory ŠVP, ale zapojit se mohou i další pracovníci škol, kteří se na vytváření a zavádění nového ŠVP podílejí. Budeme probírat možné strategie v přístupu k novým ŠVP a sdílet konkrétní zkušenosti. Témata budou reagovat na potřeby účastníků, ale určitě budeme mluvit o „novinkách“, které RVP obsahují, budeme se věnovat specificky MŠ i ZŠ a tomu, jak nejlépe ŠVP nastavit pro potřeby školy.
Podrobnosti včetně odkazu pro přihlášení doplníme v průběhu září.
Nové metodické centrum Začít spolu v Kutné Hoře je místem sdílení, podpory a společného profesního růstu pedagogů mateřských i základních škol. Nabízí odborné zázemí pro školy realizující program Začít spolu a přibližuje jeho principy učitelům, dětem i rodičům, kteří se v něm chtějí lépe zorientovat a rozvinout.
Regionální ZaS centra fungují na 11 místech v ČR. Jejich cílem je posilovat kolegiální spolupráci mezi školami, inspirovat prostřednictvím vzájemných návštěv a otevírat dialog s rodiči o smyslu vzdělávání. V roce 2025 vzniká jedno z těchto center i na Kutnohorsku jako vyústění společné práce Step by Step ČR, ZŠ Kamenná stezka a Nadačního fondu Eduzměna.
Podrobnosti a přihlášení zde.
Centrum je zaměřené na podporu psychického zdraví a profesního rozvoje pedagogických pracovnic MŠ. Program vychází z aktuálních potřeb a témat, jež samy účastnice pojmenovaly v průběhu minulých let. V rámci pravidelných setkání se budeme věnovat těmto oblastem: práce s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami, rovnováha mezi pracovním a osobním životem, motivace dětí mladšího i staršího předškolního věku a jak pozitivně využít sebepoznání ve své profesi. Cílem je nabídnout prostor pro sdílení zkušeností, vzájemnou podporu a praktický profesní růst.
Lektorka: Mgr. Martina Barchánková
Termíny setkání: 22. října 2025, 10. prosince 2025, 21. ledna 2026, 18. března 2026 a 3. června 2026
Podrobnosti a formulář pro přihlášení najdete v najdete v Kalendáři.
Setkání je určeno učitelům dějepisu, občanské výchovy a českého jazyka, kteří chtějí obohatit svou výuku o badatelské přístupy, činnostní učení, formativní hodnocení a metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking). Společně si vyzkoušíme konkrétní aktivity v roli žáků, rozebereme jejich přínos z pohledu učitele a vytvoříme návrh lekce, která propojuje klíčové prvky badatelské výuky napříč předměty. Součástí bude i diskuse o tom, jak lze postupně a smysluplně začleňovat badatelské a činnostní metody do výuky v různých předmětech a jak učitelé mohou reagovat na výzvy a příležitosti, které přinášejí změny v RVP. Cílem setkání je nabídnout konkrétní inspiraci do výuky, podpořit učitele a otevřít prostor pro společné hledání témat. Zváni jsou jak zkušení učitelé, kteří mají chuť sdílet své zkušenosti, tak i kolegové, kteří s badatelskou výukou začínají a hledají podporu.
Lektor: Mgr. David Krop
Termíny setkání: 1. října 2025, 12. listopadu 2025, 14. ledna 2026, 25. února 2026, 15. dubna 2026 a 27. května 2026
Podrobnosti a formulář pro přihlášení najdete v najdete v Kalendáři.
Vzájemné učení, společný zážitek a přenos do třídy – to je motto metodického centra zaměřeného na rozvoj pedagogických dovedností, které přesahují obsah výuky. Centrum je určeno učitelům 1. a 2. stupně ZŠ i nižších ročníků gymnázií – bez ohledu na délku praxe.
Setkání probíhají v tzv. modulech: účastníci si nejprve sami zažijí výukovou lekci zaměřenou na konkrétní dovednost, poté navštíví vyučovací hodinu, kterou společně reflektují, a vše propojí s vlastní praxí prostřednictvím plánování a sdílení. Témata jednotlivých setkání vycházejí ze zájmu účastníků. V novém školním roce se chceme zaměřit na rozvoj klíčových kompetencí a jejich smysluplné zařazení do výuky v souladu s revidovaným RVP. Setkání je proto vhodné nejen pro začínající učitele, ale i pro koordinátory ŠVP a další kolegy se zájmem o promyšlenou výuku.
Lektorky: Mgr. Kateřina Adami, Mgr. et Mgr. Kateřina Záhubská a učitelé z programu Pedagog lídr
Termíny setkání: 24. září 2025, 19. listopadu 2025, 28. ledna 2026, 25. března 2026, 29. dubna 2026, 17. června 2026
Podrobnosti a formulář pro přihlášení najdete v najdete v Kalendáři.
Pobyt venku má pozitivní vliv nejen na zdraví dětí, ale také zvyšuje jejich motivaci k učení a zlepšuje vzdělávací výsledky. Společná setkání nabídnou prostor pro sdílení zkušeností s výukou venku, místně zakotveným učením i rozvojem školních zahrad. Budou se konat na různých místech – ve školních zahradách, v blízkém okolí škol nebo ve veřejném prostoru. Náplní setkání budou praktické tipy a nápady, co a jak učit venku, doporučení na pomůcky i inspirace od kolegů. Cílem je podpořit vzájemnou spolupráci a propojení pedagogů, kteří mají o tento přístup zájem. Zapojit se mohou i rodiče, kteří se chtějí s učením venku blíže seznámit.
Lektorka: Šárka Mrňáková
Termíny setkání: říjen, únor, duben, červen, konkrétní data včetně podrobností a formuláře pro přihlášení najdete v Kalendáři.
Participace ve škole znamená, že děti nejsou jen pasivními příjemci vzdělávání, ale stávají se aktivními spolutvůrci svého školního života, partnery ve škole. Metodické centrum participace proto nabízí čtyři setkání, na kterých budou mít pedagogové, asistenti i vedení škol možnost prozkoumávat konkrétní způsoby, jak participaci uvádět do každodenní praxe. Každé setkání sestává z metodické výukové části a části věnované konkrétním situacím ve vašich školách. Je možné absolvovat všechna setkání nebo jen některá dle vybraných témat.
Účast na metodickém centru umožní osvojit si nástroje, jež podporují zapojení dětí do rozhodování o dění ve třídě i škole. Pomůže nastavit bezpečný a důvěryhodný rámec pro participaci, podpořit sebeřízení, vnitřní motivaci a pocit smyslu u dětí. Cílem je také sdílet zkušenosti napříč školami a hledat inspiraci v tom, co funguje.
Lektoři: Klára Kolmanová, Matyáš Grimmich
Termíny setkání: 2. října 2025, 23. října 2025, 27. listopadu 2025, 13. ledna 2026 Podrobnosti a formulář pro přihlášení najdete v najdete v Kalendáři.
Po dohodě je možné „na míru“ připravit workshopy zaměřené na otázku, jak konkrétně zapojit děti do života školy. Témata mohou být například: aktivní zapojení dětí; facilitace či práce se skupinou; vnitřní motivace dětí; třídnická hodina a osobnostně-sociální výchova; reflexe a sebehodnocení; konzultace ke školním parlamentům.
V případě zájmu kontaktujte Kláru Kolmanovou
V Kalendáři akcí na tomto webu najdete u každého metodického centra přihlašovací formulář nebo informaci, jak se zaregistrovat k účasti. Těšíme se na vás!
Články na tomto webu: