Květnový Měsíc školních zahrad letos rozkvetl ještě víc

Školní zahrady a učení venku jsou pro nás důležité téma, a to hned z několika důvodů. Nejen že má pobyt venku pozitivní vliv na zdraví dětí, ale také může vést k lepší a efektivnější výuce. Proto jsme se rozhodli v příštím školním roce více zaměřit na učení venku a podpořit a inspirovat pedagogy, kteří by se chtěli inspirovat a tuto cestu vyzkoušet.

Téma školních zahrad se tradičně vyzdvihuje v květnu, kdy probíhá Měsíc školních zahrad. Stejně jako loni, tak i letos jsme k němu připravili několik setkání a radujeme se z toho, že se nám v tomto roce podařilo vyvolat u vyučujících o setkání větší zájmem než v tom předchozím. Přinášíme vám rekapitulaci všech setkání a brzy také přidáme informace o chystaných novinkách na příští rok.

Inspirativní návštěva v MŠ Větrník Nymburk

Letošní Měsíc školních zahrad jsme zahájili již koncem dubna inspirativní návštěvou v zahradě Mateřské školy Větrník v Nymburku. Velké díky patří paní ředitelce za vřelé přijetí, komentovanou prohlídku zahrady a hlavně za sdílení cenných zkušeností z její přeměny.

Církevní mateřská škola sv. Jakuba

První květnové setkání proběhlo na zahradě Církevní mateřské školy svatého Jakuba a jsme moc rádi, že účastníky neodradilo ani deštivé počasí. To jsme chytře využili ke kreativním činnostem a ukázali si například, jak s dětmi vyrobit „duhový papír“ nebo jak prozkoumat zahradu „pod pokličkou“. Dozvěděli jsme se také, co se škole podařilo od loňska na zahradě vybudovat, ale i to, co se nepovedlo nebo mohlo udělat třeba lépe.

Uhlířské Janovice

Druhé setkání v Uhlířských Janovicích bylo zaměřeno na učení ve veřejném prostoru, na třídnické hodiny venku a také na to, jak děti postavit do role učitelů. Zaměřili jsme se na smysly – čichem poznávali byliny, sluchem hledali studánku nebo testovali své silné stránky. Učitelka z místní ZŠ Lenka Kratochvílová nám pak mimo jiné také ukázala, jak v třídnických hodinách pracuje s Metodikou RRRR od SOFA.

Základní škola Církvice

Na Základní škole v Církvicích jsme měli možnost se dozvědět jaké mají zkušenosti s učením venku, prohlédli si novou venkovní učebnu a dozvědeli se, jak se škole podařilo přesouvat výuku do venkovních prostor. Průvodkyně školy Světlana Vaštová k tomu přináší několik svých postřehů:

„Na zahradě ZŠ Církvice jsme se nechali společně inspirovat podněty na téma učení venku. Došlo nám, že nejde jen o to, vzít učení zevnitř ven, ale že být venku otevírá nové zážitkové formy, prostor pro badatelství a aktivní zapojení dětí. 

Viděli jsme batůžky pořízené od Rezekvítku, ve kterých jsou schované programy pro přírodovědu, cedníčky na lovení živočichů z vodních nádrží a další pomůcky. Při pořízení mohou být k dispozici pro celou školu. Stejně jako cokoliv, co vyrobí někdo z pedagogů. 

Jana Neumajerová z Unie rodičů nám zase na malém programu ukázala, jak při prozkoumávání očekávání rodičů a pedagogů najít společné prvky, a jak na nich lze budovat důvěru a vztah ke škole. 

Bylo to pohodové odpoledne, které nás mile naladilo a přineslo spoustu inspirace. Děkujeme škole za laskavé přijetí a pohostinnost.

Zde článek ZŠ Církvice z téhož setkání. Připojujeme reportáž ze zdejší zahrady, kterou zveřejnil EDUzín. 

Ekocentrum Divočina

Poslední setkání se odehrálo v areálu Ekocentra Divočina Malešov, které dlouhodobě s místními školami spolupracuje. Nabízí prostor, pro nejrůznější aktivity venku, enviromentální i jiné výukové programy. Ekocentrum Divočina disponuje také venkovní pecí, kde například děti z kutnohorských základních škol završili svou práci v projektu Život chleba a pekli. I to jsme měli možnost si vyzkoušet a ochutnat.