Umožňuje oboustranný přenos informací a zpětné vazby.
Funguje jako jakýsi filtr, který škole pomáhá se orientovat ve velmi široké nabídce a požadavcích, které k ní přichází z různých stran. Průvodce pomáhá školu motivovat ve chvílích nejistoty, kdy se věci nedaří podle původního plánu.
Díky pravidelným návštěvám školy může navázat na realizované vzdělávání, inspirativní návštěvu, práci s konkrétními tématy v pracovních skupinách, práci Týmů duševního zdraví – a prohloubit ji. Stejně tak může pomoci zacílit nabídku škole tak, aby přesně odpovídala jejím rozvojovým potřebám.
Kontinuálně monitoruje potřeby školy a vybírá z nabídky programů a služeb, které by mohly být užitečné. Spolupracuje např. s expertem na projektovou podporu tak, aby finanční dotace, o niž se žádá, byla smysluplně provázaná s jejím dlouhodobým rozvojovým plánem.
Práce se zpětnou vazbou ze škol umožňuje průběžné zlepšování efektivity i podoby realizovaných aktivit CPV.
Provází školu v navazování kontaktů a spolupráce s dalšími školami, lidmi a organizacemi v regionu s dopadem na dlouhodobou udržitelnost rozvoje vzdělávání v celém území.
Někteří průvodci působí, kromě průvodcovské role, i jako ředitelé škol. Díky nim tedy dochází k přirozenému šíření zkušeností a dobré praxe také napříč školami.