V České republice je podle odhadů organizací Člověk v tísni a Nadace OSF kolem 4 000 dětí úplně offline. Další tisíce dětí a rodin nemají potřebné technické vybavení, aby zvládaly distanční výuku, ke které s vyhlášením nouzového stavu musely školy přistoupit. Řešení této situace se věnujeme i v Eduzměně, a to právě spolu s organizací Člověk v tísni, Nadací OSF a s iniciativou Česko.Digital. Společně koordinujeme distribuci počítačů do rodin a zajišťujeme jim potřebnou konektivitu.
Nejohroženější jsou děti zasažené chudobou nebo sociálním vyloučením, děti matek samoživitelek či děti v náhradní rodinné péči. Chybí jim počítače, tablety a internetové připojení nemají často ani na mobilu, navíc jejich rodiny aktuálně řeší tíživé otázky (finanční, zdravotní, existenciální). Nemají prostředky ani know-how, jak se do online výuky zapojit.
Počítače na Kutnohorsko
V Eduzměně jsme se v rámci mapování potřeb obrátil na všechny školy na Kutnohorsku, abychom získali data o tom, co vedení škol, učitele, děti i jejich rodiče nejvíce trápí. Do kutnohorských škol jsme zajistili již 66 notebooků pro děti, které do této chvíle neměly možnost zapojit se do online výuky. Prvních 22 počítačů vybavených datovými kartami a modemy věnovanými společností O2 již bylo předáno žákům ze Základní školy Kamenná stezka a Základní školy a Praktické školy v Kutné Hoře. Další budou distribuovány včetně datového připojení v následujících dnech.
„Podporu ocenily především početnější rodiny, ve kterých si některé z dětí musely pro účely dálkové výuky dosud vystačit například jen s mobilním telefonem. Několik žáků z vyšších ročníků se na pracovníky školy v tomto ohledu dokonce obrátilo samo. Poskytnutá technika bezesporu výrazně usnadní práci nejen jim, ale také rodičům a učitelům,“ uvedla Andrea Melechová Ruthová, zástupkyně ředitele pověřená řízením ZŠ Kamenná stezka.
Jeden z notebooků předaných Nadačním fondem Eduzměna bude sloužit žákovi se zrakovým postižením. Pro něj, jeho rodiče i učitelku bylo do této doby velmi obtížné účastnit se výuky na dálku pouze prostřednictvím mobilního telefonu. Dle slov matky se velmi těší, až si bude moci sám projít třeba doporučená cvičení z webu skolakov.eu.
Další z notebooků bude využívat žák, který se o pomoc přihlásil sám a který má v „běžném provozu“ problémy s plněním svých povinností. O to větší radostí pro školu i jeho rodiče je tato do této doby těžko představitelná aktivita žáka, které si všichni cení a snaží se ji podporovat a rozvíjet.
Celou tiskovou zprávu týkající se pomoci potřebným školákům si můžete přečíst zde.