Chytání plyšové husy, výroba luceren, opékání buřtů i hledání pokladu – tak vypadala tradiční slavnost svatého Martina v mateřské škole v Kácově. Navzdory mrazivému počasí se na ní sešly asi čtyři desítky dětí a dospělých.
„Cílem je stmelit kolektiv,“ říká vedoucí učitelka MŠ Tereza Vilimovská. „Ale i předat tu tradici, s dětmi jsme se o příběhu svatého Martina hodně bavili i před slavností,“ dodává.
S mámou a paní učitelkou pod stan
Spolupráci s rodiči školka aktivně buduje. V září mívají společnou slavnost u řeky v pár kilometrů vzdáleném kempu. „Paní majitelka se tam o nás vždy krásně postará, udělá nám třeba palačinky,“ usmívá se Vilimovská. Setkání školka pojímá jako adaptační pobyt, kde se děti i rodiče seznamují. Děti dojedou na místo předem vlakem a rodiče za nimi později přijedou. Na stejném místě probíhá i slavnost na konci školního roku, kdy v kempu dokonce část rodičů a dětí spolu s učitelkami přespává ve stanech a teepee. „První rok jsme zkoušeli jet i na vodu, ale jeli jen tři rodiče, počasí nevyšlo, to už bylo asi moc,“ směje se Vilimovská. Tradici stanování ale drží dál. Přes den se prý účastní většinou všichni a večer část rodičů a dětí zůstane.
Na Vánoce se MŠ schází s rodiči ke společnému tvoření. A v průběhu roku školka staví různé stezky s úkoly po obci, některé i pro širokou veřejnost. Rodiče do školky přichází také na brigády, pomáhají třeba hrabat listí nebo rovnat terén. „Moc nám pomáhají,“ shrnuje Vilimovská. Možnost setkat se oceňují i mnozí rodiče. „Jsme tu poprvé, mají to moc hezky připravené,“ říká maminka Bára s tím, že ji bavil například slalom mezi kužely na dřevěném „koni na tyčce“.
Využité šance
Budování komunity kolem školky oceňuje i průvodkyně MŠ Kácov z Centra podpory vzdělávání (CPV) Kutnohorsko, které pomáhá školám v regionu v rozvoji. „Pro slavnosti s rodiči využívá školka každé příležitosti,“ říká Jitka Gabašová. A oceňuje i celkový přístup zdejšího učitelského týmu k vlastnímu růstu.
Školka se začala asi před rokem zajímat o program Začít spolu. Po návštěvě metodičky tohoto programu Věry Krejčové společně rovnou přestavěli nábytek a začali se bavit o principech Začít spolu, jako je důvěra, samostatnost nebo spolupráce. Posléze si pořídili i nový nábytek, přestavěli všechny místnosti a prošli intenzivním 40hodinovým kurzem nabízeným CPV.
„Tereza Vilimovská si ještě požádala o mentorskou podporu, kterou díky CPV dostala. A výsledkem je, že je školka po roce a půl vzorovou školkou Začít spolu,“ shrnuje Gabašová. V říjnu MŠ hostila návštěvu učitelů z regionu a sklidila obdiv.
„I Česká školní inspekce je při své návštěvě letos v červnu hodnotila velmi vysoko, nenašla téměř žádnou chybu,“ shrnuje Gabašová. „Inspektoři vnímali, že zdejší učitelky děti vedou k samostatnosti, tvořivosti a zodpovědnosti a vše se to děje přirozenou cestou,“ dodává.
Místní pedagožky na sobě navíc dál pracují. Nyní prohlubují například své dovednosti v nenásilné komunikaci a v letošním školním roce na tom chtějí za pomoci CPV pracovat i s mentorkou.
Lucie Römer
autorka reportáže