Minigranty kutnohorským školkám pomohly víc vtáhnout rodiče

Šest kutnohorských školek se v minulém školním roce zapojilo do minigrantů Centra podpory vzdělávání Kutnohorsko (CPV). Všechny se shodně rozhodly zaměřit na komunitní roli školy a na aktivní spolupráci s rodiči. Minigranty mohou čerpat školy, žáci i rodiče i tento školní rok. 

Aktuálně CPV nabízí 3 okruhy minigrantů – školní, rodičovské a žákovské. Následující řádky se zaměří na ty rodičovské, které právě čerpaly i zmiňované školky. „Jejich cílem je podpořit školy ve spolupráci a ve zlepšování vztahů uvnitř školy i v rámci širšího okolí (mezi učiteli, rodiči, vedením škol a dalšími lidmi),“ říká Eva Kramářová, koordinátorka minigrantů v CPV. „Jde o to, podpořit k aktivitě všechny zúčastněné. Tedy aby nepřišli rodiče na školní akci jako k hotové věci, ale aby se aktivně podíleli i na jejím plánování,“ uvádí příklad Kramářová. „Posiluje to důvěru a spolupráci mezi školou a rodinou, vytváří to pocit sounáležitosti a podporuje komunitní atmosféru, která pak přispívá k bohatšímu vzdělávacímu zážitku pro děti,“ vysvětluje Kramářová. 

Právě na aktivní zapojení rodičů vsadila i šestice loňských minigrantů z kutnohorských školek. Na MŠ 17. listopadu využili minigrant k setkání s rodiči v rámci oslavy Dne Země. Na něm nechyběly soutěže a kulturní program, rodiče s dětmi také osázeli vyvýšené záhony, v zahradě přibyly okrasné i užitkové keře. Účastníci dále shrabali listí, opravili dřevěné domky nebo zavěsili krmítka pro ptáky.

MŠ Dačického uspořádala rozloučení se školním rokem na své zahradě. „Cílem bylo, aby se rodiče a děti mohli společně lépe poznat,“ říká vedoucí školky Milena Schwarzová. Po vystoupení dětí následovala tvořivá dílna, pro kterou rodiče napekli perníčky ke zdobení. Maminky a tatínkové se podíleli i na přípravě výzdoby a občerstvení. Zlatým hřebem akce potom bylo vystoupení a dílna „bublinkáře“ Daniela Kunáška. „Bavilo mě dělat perníčky a jsem ráda, že přišla i babička,“ hodnotila slavnost školkačka Amálka.

V MŠ Benešova II uspořádali Festival velikonočních chutí. Rodiče, kteří se aktivně zapojili, na akci upekli různé velikonoční dobroty a sdíleli s ostatními své recepty. Několik maminek také pomohlo přichystat prostor zahrady mateřské školy. „Rodiče mluvili o hezky stráveném odpoledni s lidmi, s kterými se za běžných dní nesetkají,“ zaznívá ze školky.

MŠ Benešova 7 se vrhla na čarodějnický rej. Nejprve se maminky a tatínkové s dětmi sešli a vyráběli ve školce čarodějnice, které se potom na velkém srazu celé školky ucházely o hlasy příchozích v soutěži o nejhezčí „Saxanu“. Rodiče přinesli občerstvení i se zapojili do přípravy nejrůznějších aktivit, jako byl hod koštětem nebo překážková dráha na koštěti. V závěru večera si užili ohňovou show jednoho z tatínků. „Cílem bylo prohloubit komunikaci s rodiči, aby neměli ostych za námi s něčím přijít, když je potřeba,“ řekla vedoucí MŠ Benešova 7 Danuše Vojtová.

V MŠ Sedlec se zase pustili do projektu Roztančená škola – škola v pohybu. Pohybové aktivity vedené odborným lektorem se ujaly, škola má v plánu pokračovat od září, vždy jedenkrát měsíčně, společným komunitním programem „Kostkáček umí, co Louskáček“, který bude pohybově a tematicky zaměřený podle měsíců a ročního období. Má jít o setkávání dětí, rodičů nebo prarodičů, aby měli možnost se aktivně pohybově zapojit, začít tančit, hýbat se, setkávat se.

V MŠ Pohádka se rozhodli za pomoci minigrantu oslavit svoji dlouhou historii. Vytvořili Almanach (vzpomínkovou knihu). Do jeho přípravy zapojili rodiny dětí, v nichž tuto MŠ navštěvoval jak prarodič, rodič, tak nyní i vnouče. Součástí almanachu byly dobové i současné fotografie. „Cílem projektu bylo oživit minulost a propojit ji se současností. Připomenout si, jaké byly hračky, jaké písničky se poslouchaly, jak si děti hrály, jaké oblečení nosily naše maminky a babičky,“ komentuje projekt školka. 

„Díky těmto minigrantům došlo k prohloubení spolupráce učitel–rodič–dítě a v několika případech i k propojení školek vzájemně mezi sebou,“ shrnuje Eva Kramářová s tím, že jejich přínos vidí zejména v aktivním zapojení rodičů již ve fázi plánování, příprav a samozřejmě i samotné realizace. „Když se rodiče stávají aktivními partnery, dává to dětem mimo jiné příležitost vidět, jak je vzdělání důležité, a zároveň posiluje vazby mezi všemi zúčastněnými,“ dodává.

Od roku 2022 čerpali školy, žáci a rodiče z Kutnohorska v rámci minigrantů Nadačního fondu Eduzměna 1,5 milionu korun. Nabídka prošla v průběhu času několika proměnami. Pro poslední rok pilotního projektu Eduzměny na Kutnohorsku se CPV pokusilo grantovou výzvu ještě více zjednodušit a je stále otevřena. Minigranty je možné využívat do vyčerpání alokované finanční částky a nejzazší termín pro dokončení projektů je 30. června 2025. 

Další informace a kritéria minigrantů najdete na webu CPV. 

Picture of Lucie Römer

Lucie Römer

autorka

Čtěte také:

V krsovické školce prožily děti několik týdnů na téma myslivost. Přidali se i rodiče.

Čtěte také:

Ohňová show a hod koštětem. MŠ Pastelka slavila čarodějnice