ZŠ Křesetice si vyzkoušela, jak může hudební výuka propojit celou školu 

Chleba s lučinou a státní hymna v ZŠ Křesetice 

Státní symboly asi ve škole nepatří mezi ta nejvíc sexy témata. V malotřídce v Křeseticích je ale využili k celoškolnímu projektu, při němž se děti samy staly učiteli a při kterém se dozvěděly mnohé nejen o hymně a pečeti, ale také o sobě.

Je začátek dubna a v historické budově ZŠ Křesetice sedí asi 25 dětí z 1. až 3. třídy na zemi tělocvičny. Kdo už o hymně něco slyšel? Kdo co ví? Dávají dohromady třeba jméno Josefa Kajetána Tyla, jedna holčička tipuje, že se v ní zpívá o Spartě. „Myslíš si to, nebo víš?“ ptá se učitelka Jana Klingerová a nápady zapisuje na tabuli. Potom se děti rozdělí do skupin a vyráží na stanoviště, které si pro ně připravili čtvrťáci a páťáci.

Na dnešní den se starší děti chystaly dva měsíce v hodinách „hudebky“. Nejprve zjišťovaly, co o hymně samy vědí. Pak informace roztřídily, vytvořily na jejich základě myšlenkovou mapu a hledaly oblasti, kterých by se mohla centra aktivit týkat. A podle nich se potom děti samy roztřídily.

Jen jsem jim to vytiskla

„My máme za úkol naučit vás něco o hymně,“ vítá v jedné ze tříd čtveřice dívek mladší školáčky. Na úvod jim dívky hymnu zazpívají, pak dostanou všechny menší děti vytištěný text na papíře a na rozstříhaných kartičkách a podle předlohy ho zase mají poskládat. Postupně se u nich takto vystřídají všechny skupinky a nakonec přijdou i děti ze školky, které sídlí v téže budově. To také znamená, že mají starší děti připravené úkoly ve třech různých úrovních náročnosti. „Děti si měly stanovit, co by chtěly, aby se u nich naučily děti ze školky, 1. a 2. ročník a třeťáci. Byla to docela výzva,“ říká Klingerová. Úkoly i pracovní listy vymýšlely děti samy. „Já jsem jim to jen vytiskla,“ usmívá se učitelka. Prvňáci tak skládají hymnu z fotografií, druháci doplňují slova do částečně vyplněného textu a třeťáci už ho zkoušejí sepsat celý na papír. A nakonec si hymnu všichni zazpívají.

Na dalších stanovištích hrají starší děti scénky, na kterých mladším ukazují, co je vhodné při hraní hymny dělat, a co ne. Učí je také zahrát hymnu na perkusní hrací roury, dělají osmisměrky, vyplňují kvízy, zhlédnou vtipné divadélko o historii hymny a ochutnají vlastnoručně upečený chleba s lučinou, která k textu národní písně také odkazuje. A v neposlední řadě si zkouší vyrábět státní pečetě.

Někdy děti frustruje, že mladší žáci nedělají přesně to, co by si představovaly. V některých skupinkách nestíhají a jinde mají role rozdělené tak, že někdo hlídá čas. Mezi školkové děti občas zavítají i učitelky ze „základky“, a tak se s nimi děti přirozeně seznamují. Zkrátka je zřejmé, že tady nejde jen o to, naučit se státní symboly.

S tématem české hymny a státních symbolů přišly děti samy. Už vloni chystaly projekt o Bedřichu Smetanovi. „Bavilo je to, a tak přišli samy s tím, že by chtěly něco zase připravit,“ říká Klingerová a dodává, že letošní téma děti samy navrhly.

„Mým cílem bylo hlavně, aby se děti učily spolupráci ve skupině, učily se učit, rozdělit si role a vše si připravit, zorganizovat, předat informace, zkrátka vrstevnické učení,“ shrnuje Jana Klingerová. Hymnu by šlo naučit i za dvě hodiny frontální výukou. „Jenomže já jsem třeba na kurzu kritického myšlení zažila to, že když si něco na vlastní kůži prožiju, tak si to lépe zapamatuji,“ dodává.

A podle svých slov si dopoledne užily i děti. „Zkusila jsem si, jaké to je, učit. A je to teda hodně náročné na hlas,“ říká třeba čtvrťačka Lada. „Baví mě pracovat s dětmi, takže mě to bavilo moc,“ říká její spolužačka Elen.

Vzájemné učení dětí je v základní škole v Křeseticích tématem v centru pozornosti. „Ne nadarmo se říká, že největší příležitost se něco naučit má ten, kdo učí druhé,“ říká průvodkyně školy z Centra podpory vzdělávání Kutnohorsko Kateřina Adami. Při společném plánování se děti musí domluvit na spoustě věcí, např. na cílech – a také si ověřit, že jim rozumí všichni stejně. „Vyjasňují si, na čem poznají, že se to povedlo, používají kritéria a strategie pro vymyšlení vhodných aktivit mířících k cíli. V rámci reflexe se učí ohlížet za svým učením a vytvářet k tomu příležitosti i pro ostatní,“ říká Adami. Děti se tak učí také myslet na potřeby svých spolužáků. Budují a posilují u toho své komunikační dovednosti, spolupráci i porozumění tomu, co je dobré učení, a hodně se toho dozví i samy o sobě. 

Dlouhodobá práce učitelek

„Tyto věci se obvykle nestanou ani samy, ani rychle a vím, že se i v případě tohoto projektu můžeme radovat z dopadů dlouhodobé a systematické práce učitelek školy, které dětem vytvářejí velký prostor pro jejich vlastní nápady a učí je tento prostor smysluplně využívat,“ komentuje projekt průvodkyně. Paní učitelka Klingerová, která podporovala přípravy, s dětmi podle zkušeností Adami dlouhodobě pracuje např. na porozumění významu kritérií, učí děti si je stanovovat a také ověřovat jejich naplňování. „V reflexi nenechává odpovědi sklouznout po povrchu a vedením reflexe do větší hloubky pomáhá dětem lépe rozumět svému učení, sobě i druhým,“ dodává.

Na závěr dopoledne se starší děti ostatně ještě sešly ke společnému zhodnocení celého projektu. „Stalo se, že něco neběželo, jak jsme naplánovali, a rozhodilo mě to. Ale pak jsme to zvládli i tak,“ zaznělo například. Krom toho děti ocenily třeba možnost vidět svoje spolužáky v jiné roli. Celoškolní projekt by škola ráda uskutečnila i příští rok. 

Picture of Lucie Römer

Lucie Römer

autorka článku

CPV logo Kutnohorsko
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.