V učebně základní školy Zbraslavice si sedá plná třída sedmáků do kruhu a začínají hudební novinky týdne. „Ewa Farna a Dua Lipa spolu poprvé vystoupily na koncertě,“ hlásí jedna ze žáky. Učitelka Kristýna Kunstová sedí jako DJ za katedrou a hned pustí ukázku duetu. Další žákyně informuje, že David Damian vydal novou desku – a opět hned zazní ukázka.
Za chvíli učitelka rozdává texty a přechází ke klavíru a netrvá dlouho a celá třída si notuje Tři citronky a Š-š-š od Zuzany Norisové. Následuje hádanka, kdy mají žáci poznat písničku z nahrávky. A z chvilku si žáci i učitelka zpívají s Markem Ztraceným karaoke na píseň Za 100 let a evidentně se dobře baví. Je to dnes už jejich pátá hodina a někteří přišli se zíváním, teď ale zjevně ožili.
Učitelka je zvedá ze židle a rozdává barevné plastové trubky boomwhackers. Každá reprezentuje jeden tón a žáci se sami řadí vedle sebe tak, jako jdou tóny stupnice. Zkouší na ně podle videa, které signalizuje, kdy má která trubka hrát, zahrát opět Tři citronky nebo třeba písničku od Imagine Dragons. Po chvíli trubky doplňuje i bubínek nebo dřívka, zapojuje se opravdu každý a mnozí se pohupují do rytmu.
Kristýna Kunstová učí ve Zbraslavicích třetím rokem a záběr má opravdu široký – krom hudební výchovy zastane i přírodopis, informatiku nebo tělocvik. Přišla sem ze ZŠ Vorlina a celkově učí pět let. Po studiu mezinárodních teritoriálních studií a krajinného inženýrství na zemědělské univerzitě pracovala v různých oborech a školství si ji přivolalo před pěti lety. „S dětmi jsem pracovala vždy, například v Sokole. V plnohodnotném učení teprve sbírám zkušenosti, baví mě ho ale prozkoumávat a možná je vlastně výhoda, že ještě nejsem unavená mnohaletou praxí,“ říká.
AI i rytmika
V hodinách jí prý jde o to, aby děti dostaly pod kůži základy hudební teorie, jako jsou stupnice, rytmus, melodie. „Ale zároveň chci, aby se je děti naučily nenásilně, formou hry, Je pro mě totiž velmi důležité, aby měly nějaký vztah k hudbě,“ shrnuje. Na začátku svého působení prý dětem rozdala dotazník. A velmi často se dočetla, že nemají vůbec žádný vztah k hudbě, nic neposlouchají a hudba je nezajímá. Rozhodla se je tedy seznámit s různými žánry. Žáci do školy přináší písně, co rádi poslouchají, a seznamují s nimi spolužáky. „Díky tomu třeba zjistí, jaké žánry vůbec existují,“ říká. Různými hrami je pak seznamuje i s vážnou hudbou, jazzem, punkem a dalšími formáty. Někdy také skládají písně v AI aplikaci Suno.
Kunstová říká, že příprava jedné hodiny jí trvá v průměru hodinu a inspiraci čerpá třeba na stránkách www.barusmima.cz, www.kacarkuba.com nebo www.tvorivaskola.cz.
A mnozí to ocení. „Na hudebku se vždycky těším,“ sdílí Jakub. „Baví mě práce s boomwhackers i kvízy. Zpěv není vyloženě něco, v čem bych exceloval, ale nevadí mi to,“ dodává. Hodiny si užívá i jeho kamarád Patrik. „Já mám nejradši, když paní učitelka hraje na klavír a my zpíváme, třeba ty Tři citrónky,“ komentuje hodiny.
Zagorová, nebo Eminem?
Někdy Kunstová přinese do hodiny reálné nástroje, které si půjčí v místní ZŠ, aby si je žáci reálně osahali a zkusili z nich třeba vyloudit i tón. Dnes končí nabitá hodina kvízem. Kunstová pouští Hanu Zagorovou, Eminema či skupinu Kabát, žáci se rozdělí do skupin a interprety hádají. Bojují třeba u Nothing Else Matters od Metallicy, učitelka s klidem vysvětlí, o koho jde, a jede se dál. Potíže mají sedmáci i s Elvisem Presleym, zato Rybičky 48 poznají po pár vteřinách.
Vítězný tým navrhuje libovolnou ukázku, kterou nechá za odměnu pustit celé třídě. Vybírají Bad Guy od Billie Eilish a potom legrační písničku o kokosovém ostrovu, na kterou klučičí banda vyrazí na koberec tancovat.
Z dotazníků Eduzměny plyne, že na druhém stupni žáci často bojují s motivací. V hodinách paní Kunstové tohle evidentně nehrozí.
Čtěte také: rozhovor s Baruš Jeřábkovou.
Lucie Römer
autorka