Nová metodická centra: pro matematiku a přírodní vědy // pro český jazyk a literaturu

Snažíme se reagovat na potřeby škol, a tak jsme z podnětu vedení škol i samotných pedagogů otevřeli dvě nová metodická centra.  

Metodické centrum pro český jazyk a literaturu

Metodické centrum (MC) je zaměřeno na komunikační a slohovou výchovu jako jednu z hlavních složek vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Účastníky jím provede Veronika Matějková, odborná redaktorka Fraus-Klett nakladatelství, která se zaměřuje na český jazyk na 1. a 2. stupni ZŠ a podporu čtenářství.  

Veronika vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, obor český jazyk a literatura a slavistická studia (polonistika). Působila na univerzitách v Česku, Polsku a Německu, kde vedla literární semináře a učila češtinu i polštinu. Spolupracovala s Českým rozhlasem a literárními časopisy.

Náplní MC bude hledání odpovědi na otázku, jak propojit jazykovou, komunikační a literární složku výuky tak, aby rozvoj komunikačních dovedností byl přirozenou součástí hodin českého jazyka.  

Účastníci se seznámí s principy moderní výuky českého jazyka na příkladu nové učebnice pro 6. ročník z dílny nakladatelství Fraus–Klett, na níž se svým týmem lektorka  pracuje. Diskutovat se bude také o tom, jak podporovat žáky v tvořivém a funkčním užívání jazyka a jak postupně začleňovat nové metody do běžné výuky, a to v souladu s novým RVP.  

Metodické centrum přinese největší užitek učitelům 2. stupně ZŠ a SŠ, vítáni jsou však i kolegové z 1. stupně, kteří se chtějí v této oblasti dále rozvíjet. 

Příští setkání je plánováno již na 3. prosince. Více informací najdete zde.

Na tento školní rok je v plánu celkem 6 setkání v termínech 5. 11., 3. 12. 2025, 7. 1., 18. 2., 1. 4., 13. 5. 2026.

kateřina záhubská

Metodické centrum pro matematiku a přírodní vědy

MC pro matematiku a přírodní vědy vede naše spolupracovncie Kateřina Záhubská, která působí jako učitelka na 2. stupni základní školy a mentorka. Několikaleté zkušenosti má i s výukou na 1. stupni ZŠ, na gymnáziu i jako zástupkyně řídícího učitele. Více než 20 let se zabývá konstruktivistickým pojetím výuky (nejen matematiky). Je členkou obsahového týmu JOBu, kde také působí jako lektorka a mentorka.

„Chceme propojit učitele matematiky a přírodovědných předmětů a společně hledat cesty k příjemnějšímu učení -efektivnímu a zároveň radostnému učení pro učitele i žáky,“ říká Kateřina Záhubská. Účastníci budou společně diskutovat o tom, co je potřeba zařídit, aby žáci získali potřebné znalosti a dovednosti a abychom zároveň rozvíjeli svoje potřebné klíčové kompetence. „Diskutovat budeme i výhody a výzvy různých pojetí ŠVP – po předmětech, integrovaného i tematického. Na závěr každé schůzky se domluví téma na tu další,“ doplňuje lektorka.

Zváni jsou jak zkušení učitelé, kteří chtějí sdílet své nápady, tak kolegové, kteří s badatelským a integrovaným pojetím výuky teprve začínají a hledají inspiraci. Podle potřeb účastníků bude možné vést setkání společně, nebo je po domluvě rozdělit zvlášť pro učitele matematiky a pro učitele přírodních věd.

Přidat se je možné kdykoliv v průběhu, je možné si vybrat, jak často se chtějí zapojení pedagogové účastnit. Pro skupinu je nicméně samozřejmě lepší pravidelnost v setkávání i spolupráci. Další setkání bude 4. 12., na které se učitelé domluvili, že si přinesou jeden očekávaný výstup učení ze svého předmětu (většinou z matematiky nebo přírodopisu). Cílem bude je společně rozpracovat do cílů, dílčích cílů, kritérií úspěchu a kritérií hodnocení. Přihlásit se lze tu.

Ve školním roce 2025/2026 je plánováno je 8 setkání v termínech: 
20. 11., 4. 12. 2025, 8. 1., 5. 2., 5. 3., 9. 4., 7. 5., 4. 6. 2026..

Picture of Lucie Römer

Lucie Römer

autorka

CPV logo Kutnohorsko
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.