Jindřich Monček: SEE learning mě naučil mít soucit sám se sebou

Jak rozvinout osobnost dětí na sociální, emoční a etické úrovni? Jak posílit jejich odolnost, propojenost se sebou samými i s ostatními? Jednou z cest může být program SEE learning – sociální, emoční a etická výchova. Na Kutnohorsku ho třetím rokem v rámci Centra podpory vzdělávání školám zprostředkovává Jindřich Monček. Příslušný výcvik absolvoval online na Emoryho univerzitě v Atlantě.

Můj syn s vámi ve školce nedávno SEE learning zažil a nadšeně mi popisoval, že jste si povídali o tom, jak do školky putují banány. O co šlo?

SEE learning je ucelený seberozvojový program, který může vnést respekt do kultury školy a učí děti i dospělé být ve spojení se svým tělem, se svými emocemi, sledovat své myšlenky nebo zvýšit odolnost vůči stresu. Rozvíjí emoční a tělesnou gramotnost, kultivuje sociální dovednosti a etické jednání. 

To setkání s banány v lesní školce byla lekce zaměřená na uvědomění si vděčnosti. Že to, co používám v životě, co mě podporuje a těší, není samo sebou. Že se o to také často zasloužili jiní lidé. Děti skládaly na obrázcích cestu toho banánu až k nim na stůl. Napočítali na nich v tomhle zjednodušeném podání asi 15 lidí. 

Tolik?

Tolik. Já osobně jsem otřesen tím, v jakých podmínkách třeba sběrači banánů žijí. Když si teď banán kupuji, tak s opravdu velkým vděkem k nim. 

Pak jsme si ty banány měli spravedlivě rozdělit mezi 15 dětí a dospělé. Řešili jsme, jakou dohodu uděláme, aby to bylo spravedlivé? A aby se nezlobili ti, jejichž řešení se nezvolí? 

Tak ta lekce vedla k myšlení v globálních souvislostech, ke kritickému myšlení, k aktivnímu navrhování řešení. K soucitu a laskavosti. 

Co tvoří kostru programu?

SEE learning je výjimečný hlavně tím, jak komplexní je to program. Propojuje osobní, vztahovou a globální rovinu s principem bdělého vnímání, laskavého přístupu a aktivního jednání. Člověk se cvičí v pociťování sama sebe, svých vjemů a emocí, tím porozumí více těm druhým i celému společnému lidství. Současně vše kultivuje laskavostí k sobě, k druhým, ke světu. Uschopňuje se jednat soucitně se sebou, projevuje ochotu vystupovat aktivně k užitku druhých, ve prospěch světa. Je to jakási postupka oko, srdce, ruka – vidím, vcítím se, jednám. Současně nejde jen o teorii, je to systém, který má člověk pozvat do svého života.      

Čím vás metoda SEE learningu oslovila především?

Vlastně jsem v ní nejvíce objevil soucit sám se sebou. Umožňuje zkoumat, jaké mám já sám emoce, jak je vnímám. Co ta emoce znamená a jak se s ní dá pracovat. Říká, že jakákoliv emoce je v pořádku, jenom není v pořádku v ní na delší čas uvíznout. Je to o seberegulaci, pěstování odolnosti a pozornosti sám k sobě i k ostatním. My často neovlivníme, jaké podněty k nám přijdou. Ty prostě přichází. Máme ale zpravidla svobodu v rozhodnutí, jak na ně budeme reagovat. Zda emočně vypjatě, nebo to zpracujeme.

Zkoušel jste SEE learning i v dalších školách na Kutnohorsku?

Ano, kromě kutnohorské školky V Zahradě jsem byl v mateřských školách v Nepoměřicích, v Jindicích a v Miskovicích. Několik lekcí máme za sebou také v základní škole v Suchdole. V různých obměnách jsme se věnovali s dětmi zkoumání toho, co máme společného a v čem jsme kdo jiný? Přišli jsme na to, že chceme všichni prožívat štěstí a laskavost, a nastavovali jsme si pro jejich podporu třídní dohody. Odlišili jsme také, co je laskavost skutečná, a co hraná. Vyzkoušeli jsme si takzvané strategie okamžité pomoci, které nám mohou pomoci ve vypjatých chvílích, například když prožíváme vztek. A nakonec jsme hledali své vnitřní zdroje a vytvářeli si svou vlastní pokladnici zdrojů. S pedagogy jsme se věnovali podobným tématům SEE learningu i na letní škole Eduzměny. 

MEDAILON 

Jindřich Monček je regionálním průvodcem škol Eduzměny. Vystudoval PedF UK Praha, je zakladatelem a ředitelem soukromé Základní školy a Střední školy Jedna radost v Poděbradech. Je certifikovaným videotrenérem, lektorem Kritického myšlení, mentorem zaměřeným na vedení škol, facilitátorem procesně orientované práce.

Picture of Lucie Römer

Lucie Römer

autorka rozhovoru

Čtěte také:

Průvodce Eduzměny Jindřich Monček: Čemu se věnuje pozornost, to roste. A platí to i pro chyby